Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Edwin Abee - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Edwin Abee - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: abee

Blijf op de hoogte en volg Edwin

29 Oktober 2011 | Vietnam, Hanoi

Na twee dagen Halong Bay werd het wel eens tijd voor het echte avontuur. Terug in Hanoi dus geen 5 sterren met zwembad maar gezellig 3 sterren in het centrum. Reisje geboekt naar Sapa, dat is ten noordwesten van Hanoi tegen de grens van China en ook vlakbij Laos. Een zogenaamde easy trekking (Marjan dacht dat je dan wel met een busje ging) door de bergen. Sapa is net Zwitserland, maar dan duizend keer armer en in de bergen staan geen koeien maar waterbuffels die liggen te relaxen in de rijstvelden of rijst plateaus. De boeren in Zwitserland hebben dan wat andere kleren aan dan de mensen in Amsterdam en zo ook hier in de bergen maar daarover later meer.

Het avontuur begon met een treinreis, de nachttrein van Hanoi naar Lao Cai, die doet er 10 uur over en we sliepen met zijn vieren in dezelfde cabine. Echt een avontuur voor Tycho en Isis. Wij hebben redelijk geslapen. Het kon beter. De airco staat in de trein op -18, maar de dekens zijn zo goed dat jer er flink ligt te zweten. Ja wat moet je dan?

's Ochtends om 5.30 uur gewekt en uit de trein en met zijn allen weer flink vol in een minibus, nog een uur naar Sapa. Het weer zat helaas niet mee, mist en regen en dan gaan wandelen door de bergen. gelukkig hadden we 's ochtends maar een kleine wandeling die Tycho en Isis goed volhielden. Bergafwaarts en met de mototaxi weer terug. 's middags beetje bijgeslapen want we waren toch wel moe. De volgende dag een zware trekking, dat werd wat lastig voor Tycho en Isis dus hebben wij ons met een motortaxi naar het eerste dorp laten brenegn (heb ik een video van, erg leuk). Daar gegeten en vervolgens over een vlak stuk meegelopen door twee dorpen. In een dorp was een bergstam genaamd Black Hmong en de andere was Zay. Op de foto's kun je wel zien dat het leven hier echt primitief is. Zo'n trekking trouwens niet want je loopt met bossen tegelijk over hetzelfde pad. Het weer was inmiddels wat opgeknapt en dat maakt het ook wel mooier. Zowel om te zien als voor je humeur (wat dat betreft is het net Nederland).

Die avond in de trein terug naar Hanoi en meteen door met de taxi naar vliegveld om via Ho Chi Minh uiteindelijk te landen op het tropisch eiland Phu Quoc. Hier schijnt gelukkig wel de zon (vandaag zelfs 37 graden). Mooi vier sterren hotel met zwembad direct aan zee, even 5 dagen relaxen voor we verder gaan naar Cambodja. De vlucht naar Phu Qouc was ook leuk, in zo'n klein propellervliegtuigje (was echt wat voor jou geweest Hans).

Nou morgen schrijf ik wat meer over Phu Quoc. Mam, leuk dat je ook even reageerde. En aan alle klasgenootjes van Tycho de groetjes, Tycho mist jullie heel erg en vind het leuk als jullie wat schrijven.

Doei

• 29 Oktober 2011 - 16:13

Rennie:

Hallo Edwin en Marjan,

Wij volgen jullie natuurlijk ook. Erg leuk, maar het lijkt me zeer vermoeiend! Wij zijn tenslotte al 60+ he?
    Wees voorzichtig, en geniet er ontzettend van! Het is hier trouwens in Nederland op sommige plaatsen 18 graden!!

Jan is vanaf maandag met pre-pensioen, wat gaat de tijd snel he? Zo ben je jong en zo ben je bijna bejaard!!!

Lieve groeten uit Sapemeer

• 30 Oktober 2011 - 09:07

Oma En Opa De Vries:

Prachtige foto,s en videobeeldjes van Sapa.We vinden Tycho en Isis heel flink dat ze samen met Papa en Mama de trekking hebben gedaan in Sapa.De rit met de Mototaxi leek ons ook heel leuk. Vooral de foto.s waar jullie een helm op hadden. Nu lekker genieten in Saigon Resort op Phu Quoc.We zien jullie binnen veertien dagen in Vientai Hotel te Bangkok.groeten oma en opa.