Killing Fields en Quad rijden - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin Abee - WaarBenJij.nu Killing Fields en Quad rijden - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Edwin Abee - WaarBenJij.nu

Killing Fields en Quad rijden

Door: abee

Blijf op de hoogte en volg Edwin

06 November 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Je kunt niet naar Cambodja gaan en niet de killing fields bezoeken of het Tuol Sleng Museum. De ergste genocide sinds de tweede wereldoorlog. Gelukkig zijn Tycho en Isis nog te jong om het te begrijpen. Pol Pot wilde van Cambodja een cooperatie van boeren maken en dat betekende dat als je niet mee wilde in die gedachte dat je werd opgepakt, maar ook als je slimmer dan gemiddeld was of een tweede taal sprak of een bril droeg of aan kunst of cultuur deed. Cambodja moest bestaan uit gehoorzame mensen die leefden op het platteland. Van 1975 tot 1979 werden 1,7 miljoen mensen hier vermoord. De wereld keek toe en deed niets. Amerika en Frankrijk hadden net de oorlog verloren in Vietnam. Ook de VN deed niets. In 1979 werd Phnom Pen bevrijd door Vietnam. Phnom Pen was toen inmiddels al bijna verlaten.

We zijn 's ochtends in het Tuol Sleng museum geweest, dat was een gevangenis waar de meesten verbleven tot ze naar de killing fields werden gebracht. Erg indrukwekkend en bijna niet voor te stellen dat dit echt is gebeurd.

In de middag hadden we een quad gehuurd om door het platteland van Cambodja te crossen, erg leuk. Overal lachende en wuivende kinderen. Na een uur eindigde de tocht vlakbij de killing Fields waar we een uur binnen zijn geweest. Allemaal erg gruwelijk, geen rare dingen om te zien hoor dus het kan prima met kids. Wel natuurlijk het monument met alle schedels erin. Tycho en Isis vroegen steeds of het echt dode mensen waren en bij sommige botten moest Tycho aan kipkluiven denken. De kids hebben zich daar gelukkig voorbeeldig gedragen. Als je meer wilt weten moet je maar even googlen.

Vandaag met een private car naar Siem Reap, 4 uurtjes in de auto en dan gaan we Angkor Wat bekijken.

Misschien kan ik vanavond even alle foto's bijwerken.

Doei

• 08 November 2011 - 18:11

Sandra:

Lieve Ed en Marjan,

Wat ontzettend leuk om jullie reisverslagen te lezen! Ik ben benieuwd hoe het is met twee kleintjes. Q en ik hebben deze reis ook gemaakt zo'n 7 jaar geleden. Dus heel veel herkenning.
    Ik wens jullie veel plezier samen en weet zeker dat deze reis jullie zoveel meer brengt dan het leven in Nederland, Top hoor!!!

Liefs San